projekt i opracowanie Anna Wiącek Przemysław Jaszczur
Projekt zagospodarowania Targówka Fabrycznego, obszaru położonego w
rejonie ulic Radzymińskiej, Gen. Rozwadowskiego oraz linii kolejowej Warszawa Wileńska
- Tłuszcz wskazuje możliwy kierunek w kształtowaniu ruchu miejskiego, zabudowy i przestrzeni
publicznej, które razem są w stanie kreować nie tylko wrażenie i obraz miasta,
ale wpływać na jakość życia jego mieszkańców i zachęcać innych do zamieszkania
w nim.
Brak dotychczasowego
planu przyczynił się do ogromnego bałaganu przestrzennego w tym rejonie. Brak
wnętrz urbanistycznych, nieokreślone przeznaczenie terenów spowodowały
dewaluację tej części Targówka. Brak określonego charakteru obszaru sprawia, że
w tak rzadkiej zabudowie pośród ruin domów i budynków poprzemysłowych w
odległości 700 m mieszczą się stacje benzynowe, myjnie i warsztaty. Nie było by
w tym nic złego, gdyby nie fakt ze oprócz komina fabrycznego oraz pustki, to te
elementy są charakterystyczne dla krajobrazu rejonu południa ulicy
Radzymińskiej. Trasa ulicy Radzymińskiej-
drogi przelotowej prowadzącej do podwarszawskich miejscowości takich jak
Radzymin, Zielonka, Marki, Ząbki czy Wołomin jest bardzo istotnym aspektem
lokalizacji. Arteria zbiera ruch właśnie z tych miejscowości i kieruje najpierw
na Pragę a potem do centrum Warszawy; stanowi tranzyt dla samochodów i
autobusów a jest problemem dla pieszych chcących się przemieścić z jej północy
na południe i odwrotnie. Radzymińska to granica przestrzenna między Targówkiem
Mieszkaniowym a Targówkiem Fabrycznym. Droga mająca zazwyczaj po 3 pasy w jedną
stronę generuje ogromny hałas. Zwraca uwagę dysproporcja- oto przy północnej
stronie ulicy pas zieleni i droga dojazdowa tak przy południowej 1,5 m chodnika
od okien budynków mieszkalnych. Przejścia
naziemne lokalizowane są co ok 600 m a przy przystanku autobusowym Piotra
Skargi zlokalizowana jest ogromna kładka. Zlokalizowane na terenie opracowania
budynki pokolejowe, są zaniedbane i doprowadzone do złego stanu technicznego.
Właściwie nasuwa się pytanie o cel przechodzenia z północnej strony ul. Radzymińskiej
na południową. Przy braku optymalnych i wygodnych połączeń ruchu pieszego i
rowerowego w tym rejonie Targówka szansa na skuteczną rewitalizację obszaru
przemysłowego jest niewielka.
Nie bez znaczenia
dla rozwoju tego fragmentu miasta są inwestycje miejskie. Plany budowy
obwodnicy śródmieścia przebiegającej nad linią kolejową i ul. Radzymińską,
budowa dwóch nowych stacji kolejowych PKP Stalowa, ulicy Nowo-Stalowej, stacji
metra: Targówek i Trocka, ul. Nowo-Trockiej, dobudowy i przedłużenia wiaduktu
Gen-Rozwadowskiego oraz Trasy Świętokrzyskiej.
Projekt zagospodarowania
musi mieć oparcie w budowie płynnego połączenia komunikacyjnego z innymi
dzielnicami. Dlatego propozycja zawarta w projekcie wywodzi swoje powiązanie
komunikacyjne z projektowanej łącznicy między ul. Radzymińską a trasą obwodnicy
śródmieścia. Dzięki umiejscowieniu łącznicy po wschodniej a nie zachodniej części
obwodnicy uwalnia się dodatkowy teren pod zabudowę przy linii kolejowej
Warszawa Wschodnia – Gdańsk oraz następuje wplecenie projektowanej dzielnicy w
nowy układ komunikacyjny.
Głównym
założeniem projektu jest wiodąca ulica – oś
kompozycyjna nawiązująca do rozdzielania ruchu kolejowego, wprowadzania
go na teren fabryczny. Ruch wytworzony przez projektowaną dzielnicę
mieszkaniowo- usługowo- magazynową wiodący po śladzie bocznic kolejowych został
powiązany z dominującym ciągiem komunikacyjnym w kierunku Pragi i Śródmieścia
jako uzupełnienie brakującej infrastruktury. W wyniku uwzględnienia przepływu
komunikacyjnego powstał trójkątny plac publiczny z kominem pofabrycznym, który
jest właściwie jedynym wyraźnym znakiem historii tego miejsca. Komin jest
równoważony przez wysoką zabudowę, która poprzez położenie w punktach węzłowych
związuje kompozycję urbanistyczną zbudowaną z różnorodnych funkcjonalnie i
przestrzennie elementów. Poprzeczną oś kompozycyjną stanowi ul. Gorzykowska. Na
jej zakończeniu znajduje się przejście piesze nad koleją, zespolone z krajobrazem o nienarzucającej się
formie typowej dla rozwiązań proekologicznych stosowanych współcześnie podczas
budowy dróg ekspresowych i autostrad. Przejście piesze prowadzi do trasy
Świętokrzyskiej, wzdłuż której planowane jest poprowadzenie linii tramwajowej w
kierunku Ząbek z Dworca Wschodniego. Na przedłużeniu ul. Gorzykowskiej, wzdłuż kolei
rozciąga się linearny park.
Na zabudowę „Targówka - Śródmieścia” składają się zarówno
budynki mieszkalne, biurowe, handlowe jak i szkoła, przedszkole, dom kultury a
na obrzeżach budynki magazynowe, które także obecnie stanowią znaczną część
obszaru opracowania. Celem projektu jest stworzenie dzielnicy mieszkaniowej,
która nie będzie nosić cech miejskiej sypialni, ale wytworzy lokalne centrum i
będzie stanowić śródmiejską część Targówka, który podzielony na strefę
mieszkaniową i przemysłową nie posiada własnego centrum mimo korzystnego
położenia komunikacyjnego. W dzielnicy Targówek można zaobserwować silne
strefowanie funkcjonalne, które nie sprzyja rozwojowi i jakości życia. Puste po
zmroku dzielnice handlowe na skraju miasta są tego najlepszym przykładem.
Obszar
opracowania projektowego ma potencjał do uzyskania miana nowego centrum
dzielnicy. Efekt ten można uzyskać dzięki różnicowaniu funkcji i tworzeniu
miejsca do życia dla szerokiego grona odbiorców. Tym samym projekt podnosi
dyskusję ze „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.
st. Warszawy”, które w strukturze funkcjonalno- przestrzennej dla obszaru
objętego projektem przewiduje funkcję usługową i produkcyjno-usługową. Takie
rozwiązanie w skali dzielnicy i miasta przyniosłoby negatywne skutki ze względu
na tworzenie wyraźnej granicy funkcjonalnej z ulicy Radzymińskiej i ze względu
na charakter tego rodzaju zabudowy, wykreowanie silnej bariery
uniemożliwiającej integrację dzielnicową. Przelotowy charakter ul.
Radzymińskiej w projekcie ma zostać przestrzennie zniwelowany dzięki
lokalizacji budynków usługowych w południowej pierzei ulicy jako echo podobnych
rozwiązań w mniejszej skali po drugiej stronie. Umiejscowiona przede wszystkim
przy ul. Radzymińskiej zabudowa biurowa ma chronić od hałasu budynki mieszkalne
oraz plac miejski. Podobny bufor stanowić ma lokowany w pobliżu trasy obwodnicy
śródmieścia i przystanku autobusowego przy ul.
Piotra Skargi bazar. Obecny, znajdujący się przy ul. Trockiej w związku
z budową metra zostanie przeniesiony na teren rezerwy pod przedłużenie ul. Gen.
Rozwadowskiego (tzw. ul. Nowo – Trocką). Decyzja o budowie nowego bazaru w tym
miejscu jest błędna ze względu na blokadę połączenia między Targówkiem
Przemysłowym i Grochowem a Bródnem i Białołęką, co ze względu na ich i tak
niewielką ilość przyczyni się do tymczasowego rozwiązania, które może
przedłużyć się na czas nieokreślony. Propozycją projektu jest umieszczenie bazaru w ciągu handlowym, na który składałaby
się także rozbudowa zabytkowej hali huty szkła i placu z mniejszym kominem
fabrycznym. Dostęp do bazaru przewidziany jest zarówno od strony ul.
Radzymińskiej jak i ulicy Nowoprojektowanej stanowiącej kościec założenia. W
skalę zabudowy pawilonowej i boksowej bazaru idealnie mógłby się wpisać ceglany
budynek pokolejowy o walorach historycznych. Kształtująca się kwartałowo zabudowa
mieszkaniowa, zlokalizowana jest w korzystnych warunkach: za obszarem usług, w
dostępie do zieleni publicznej oraz z terenami zieleni półprywatnej. Zieleń
ogólnodostępna w postaci ciągu przy i
nad koleją, z niewielkim parkiem pozwoli na zaznaczenie kolejowo-przemysłowego
charakteru tego miejsca i kompozycyjnie podkreśli kierunki stanowiące podstawę
projektu, nie próbując jednak stworzyć za wszelką cenę zabudowy o charakterze
postindustrialnym, gdyż na obszarze opracowania zostało zaledwie kilka
podobnych obiektów. To one są akcentami historycznymi a wyraz architektoniczny
projektowanych budynków ma odpowiadać nowoczesnej prostocie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz